číslo 20

Čtyřválec Laurin & Klement v testu, Jawa 250 přestavěná na čtyřtakt, Ducati, Harley-Davidson, Triumph, Piaggio MP3.

MOTOXPRESS 20

Míra Lisý na Ducati Monster 1100, testy Harley-Davidson XR 1200 Sportster, Triumph Street Triple, tříkolka Piaggio MP3 LT 400, skútr Honda SW-T 400. Dalibor Gondík a Otakar Brousek na čtyřkolce JourneyMan X5. Podomácku a neuvěřitelně přestavěná Jawa 250 na čtyřtakt v redakčním testu. Paleta čtyřkolek Arctic Cat a historie firmy. Historie Laurin & Klement společně s testem jednoválce z roku 1902 a repliky prototypu pozdějšího čtyřválce. Sport: flattrack, čtyřkolky a plochá dráha. Za 1 minutu jsme naučili jezdit na čtyřkolce filozofa, který v životě řídil jen jízdní kolo. Setkání k výročí 90 let značky ČZ ve Strakonicích.

NOVÝ WEB MOTOXPRESS

Tyto nové redakční webové stránky byly spuštěny v červnu 2014. Plníme je postupně a omlouváme se, že v této části zatím není obsah kompletní.

ČZ 76 - 1932

Strakonická zbrojovka byla založena v roce 1919, o deset let později byla rozšířena o továrnu na jízdní kola v Kralupech nad Vltavou a o výrobu řetězů. Po pokusech s motorizovaným jízdním kolem s motorem v náboji předního kola podle konstrukce Austro Motorette byla v roce 1932 spuštěna výroba motokola s motorem 76 ccm podle konstrukce pomocného motoru NSU.

ČZ 125 model 519 - 1991

ČZ 125 model 519 je speciální motokrosový motocykl určený pro sériovou výrobu, s předpokladem pozdějších úprav pro vrcholové sportovní podniky. Měl od roku 1991 nahradit model ČZ 516, ze kterého neměl odvozeny žádné díly. Všechny součástky a skupiny byly vyvíjeny v ČZ, dokonce i kompletní kapalinové brzdy, nová přední vidlice a jednotka centrálního odpružení zadního kola.

Yamaha 125 model YA 6D - 1965

Po první úspěšné stopětadvacítce z roku 1955 byla hned v dalším roce na trhu Yamaha YC 1, stopětasedmdesátka odvozená od DKW RT 175. Spolu s modernizací stopětadvacítky byla zahájena výroba dvoudobého paralelního dvouválce YD 1 podle německého motocyklu Adler M 250.

BSA A 65 Spitfire MK III S - 1967

Birmingham Small Arms Company (BSA) uvedla na trh model Spitfire v době, kdy po prvotním poválečném rozmachu začínaly velkým anglickým výrobcům motocyklů finanční problémy. Motocykl přestával být pouhým dopravním prostředkem a navíc tlak japonských značek silně ovlivňoval vývoj technických parametrů motocyklů všech světových výrobců.

Gilera GP 800 - 2007

Do rozvíjející se kategorie maxiskútrů přibyl v roce 2007 skútr s nečekanými parametry, Gilera GP 800. Svým vzhledem nepoutá tolik pozornost, jako o pět let dříve velmi zdařilý designový experiment Gilera Nexus 500. Naopak Gilera GP 800 má mnohem uhlazenější, usedlejší vzhled. Při tak neočekávaném kroku, kdy je skútr poháněn velkým vidlicovým dvouválcem, je zrovna u Italů zvláštní, že v tomto případě ztlumili svůj jinak obvyklý rozlet v oblasti designu.

Derbi Mulhacen Café 125 - 2008

Značka Derbi má dobrý zvuk v kategoriích maloobsahových motocyklů od jejich modelů pro cestu do školy až po silniční závody. Model Mulhacen Café 125 z roku 2008 obohatil nabídku stopětadvacítek o stroj, který je už na pohled sympatický v mnoha ohledech. Ze stavby barevně zvýrazněného zdvojeného rámu z ocelových trubek je jasně cítit záměr splnit požadavky na lehkost i maximální tuhost podvozku.

Victory Cory Ness Jackpot - 2009

Značka Victory byla založena výrobcem čtyřkolek a sněžných skútrů v roce 1995 s cílem obohatit trh o velké cruisery vhodné pro americké prostředí, už v sériové výbavě noblesnější než motocykly Harley-Davidson. Byla to jediná cesta, jak se tak silné konkurenci postavit. Proto už první model, V92C, prodávaný od roku 1988, měl motor o obsahu 1500 ccm.

Harley-Davidson XR 1200 Sportster - 2009

V létě 2008 uvedla značka Harley-Davidson nový model XR 1200 Sportster pro následující sezónu s tím, že jeho konstrukce, vzhled i dynamické parametry jsou inspirovány stroji z oblíbených amerických seriálů plochodrážních závodů Flat track, konkrétně legendárním modelem XR750 ze sedmdesátých let, na který pak navázal model XR 1000.

Kawasaki Estrella BJ250 - 1994

Vzorem modelu Estrella byl jednoválec Meguro 250 z padesátých let, vyráběný tehdy druhým největším výrobcem motocyklů v Japonsku. Spojením Meguro Works a Kawasaki Aircraft Co. vznikla v roce 1962 Kawasaki Motor Sales Co., předchůdce Kawasaki Motorcycle Co. a motocykl Meguro 250 vyráběla do poloviny šedesátých let.

Honda VTR 250 - 2009

Zájem o motocykly některé z nižších obsahových kategorií bývá vyvolán legislativou. Týká se to členění na kategorie řidičských oprávnění, pojistného, v některých státech i daní. Právě Japonsko je z těchto důvodů domovem preferovaných dvěstěpadesátek, které jsou někdy vyvíjeny výhradně pro domácí trh. Podobnou historii má i dvěstěpadesátka Honda, poháněná vidlicovým dvouválcem.

BMW G 450 X - 2008

Cestovní endura BMW jsou dlouhá léta známá především v nejvyšší kategorii, jako jedny z nejoblíbenějších strojů pro dálkové cesty. V roce 1988 se objevuje cestovní enduro BMW s motorem Rotax – Bombardier 650 a o deset let později nasazuje BMW svůj motocykl i do obsahové kategorie 450 ccm.

Moto Guzzi Griso 8V SE - 2009

Koncept Moto Guzzi Griso budil na výstavách v roce 2005 velkou pozornost. Ladné a nečekané křivky zdůrazněného rámu a dalších designových prvků citlivě doplňují známý podélně uložený vidlicový dvouválec, kterému nechávají náležitě vyniknout.